Meet Athena!

AthenaStudies is een organisatie voor studenten, door topstudenten met een sterke focus op kwaliteit.

Onze docenten hebben dezelfde vakken gevolgd als jij, waardoor ze exact weten hoe het tentamen zo hoog mogelijk behaald kan worden. Bij AthenaStudies focussen we niet slechts op cijfers, maar vooral op de wijze waarin we jou zo goed mogelijk kunnen voorbereiden.

Education is the most powerful weapon which you can use to change the world.

- Nelson Mandela

Na zeven jaar herevalueren en verbeteren van onze tentamentrainingen heeft AthenaStudies een vlijmscherpe lesmethode ontwikkeld, die met een slagingspercentage van 87% zeer effectief is gebleken.

Onze docenten

Onze docenten zijn ambitieuze, enthousiaste en sociale topstudenten die excelleren in hun vakgebied en affiniteit hebben met lesgeven. Dat is wat wij zoeken om voor de student de beste les te kunnen verzorgen. Alleen met een 8 of hoger en aantoonbare interesse voor een bepaald vak(gebied) komt zo een topstudent bij ons in het selectieproces. Na een eerste gesprek is het aan de geselecteerde kandidaat om aan ons te laten zien hoe hij of zij lesgeeft. Als dat voldoende is gaat de inmiddels aangenomen docent het opleidingsproces in, bestaande uit een of meerdere proeflessen waarbij een daadwerkelijke les wordt gesimuleerd. Gedurende de volledige periode tot aan de eerste les en daarna wordt de (aspirant-)docent extensief begeleid door een kwaliteitsmanager die zelf meerdere jaren leservaring heeft en hierin overtreffende resultaten heeft laten zien. Alleen docenten die voor meerdere echte lessen worden beoordeeld door studenten met een 8,0 gemiddeld of hoger krijgen een vaste plaats in ons docententeam. Alle vaste docenten nemen deel aan een vervolgopleidingstraject waarbij verdiepend wordt gefocust op het verbeteren van teaching fundamentals, zoals in het kader van didactiek, pedagogiek, interpersoonlijke communicatie en presentatievaardigheden.

Bekijk onze vacature voor docent als je hiervan onderdeel wilt zijn.

Onze methode

De grondgedachte waarop iedere cursus is vormgegeven is active learning. Studenten zijn vaak geneigd om (alleen) samenvattingen te maken en tekstboeken te (her)lezen of te markeren, met de misleidende gedachte dat dit hun studieresultaten significant verbetert. Op basis van het beschikbare wetenschappelijk onderzoek worden deze studietechnieken echter beoordeeld als low utility learning (Dulonsky et al. 2013).

Bij AthenaStudies analyseren wij voortdurend de meest recente studies en beoordelen we de behoeften van studenten om de meest effectieve studiemethoden te vinden om de hoogste cijfers te garanderen. Het is bewezen dat de meest effectieve studiemethode is om informatie uit de hersenen te halen in plaats van informatie in de hersenen te stoppen. Spitzer et al. (1939) constateerden dat studenten die een extra oefentest deden ongeveer 10-15% beter scoorden op hun examen dan studenten die dat niet deden. Een recenter onderzoek van Butler et al. (2010) suggereert een nog groter verschil, namelijk 30%. Oefening baart kunst. Karpicke & Blunt (2011) constateerden zelfs dat een groep studenten die een onderwerp vier keer leest, minder scoort dan een groep studenten die slechts één keer oefent met het onderwerp.

Ons techteam heeft een ideale online omgeving gecreëerd waar onze lesmethoden kunnen floreren. Elke cursus die door AthenaStudies wordt gegeven is interactief en bevat veel oefenmateriaal op tentamenniveau. Het geeft de studenten de mogelijkheid om tijdens de cursus te oefenen en zelf na te denken. Bij elke cursus wordt een samenvatting van het volledige examencurriculum verstrekt en naar het thuisadres van de studenten gestuurd.

Bronnen:

  • Butler, A. C. (2010). Repeated testing produces superior transfer of learning relative to repeated studying. Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition, 36(5), 1118.
  • Dunlosky, J., Rawson, K. A., Marsh, E. J., Nathan, M. J., & Willingham, D. T. (2013). Improving students’ learning with effective learning techniques: Promising directions from cognitive and educational psychology. Psychological Science in the Public Interest, 14(1), 4-58.
  • Karpicke, J. D., & Blunt, J. R. (2011). Retrieval practice produces more learning than elaborative studying with concept mapping. Science, 331(6018), 772-775.
  • Spitzer, H. F. (1939). Studies in retention. Journal of Educational Psychology, 30(9), 641.